14:01
21 styczeń 2021
czwartek

Północna.tv

Ty też masz swój głos!

Oratorium Trzy Marie już wkrótce

Zamieszczono dnia pt., 2020-09-04 07:30
Już 13 września 2020 o g.19.00 w Kościele Podwyższenia Krzyża Św. w Pruszczu Gdańskim odbędzie się wyjątkowy spektakl muzyczny "Trzy Marie". Rzeczone widowisko to oratorium (prawykonanie kompozycji Anny Rocławskiej-Musiałczyk) wyśpiewane przez trzy śpiewaczki z grupy Les Femmes. 
 
3 Marie "ożywają, schodzą z ołtarza" by po 500 latach stać się niezwykłą "wizytówką" sztuki wyższej na Pomorzu, a przez swój europejski rodowód przekroczyć granicę lokalności.
Te niezwykłe rzeźby pochodzą z pruszczańskiego ołtarza "Ukrzyżowanie" niderlandzkich mistrzów średniowiecza.
Spektakl/oratorium "3 MARIE" opowiada historię tytułowych kobiet: Marii - Matki Bożej, Marii Magdaleny i Marii Kleofasowej towarzyszących Jezusowi w jego męce i zmartwychwstaniu.
Oratorium nawiązuje do późnośredniowiecznego zabytku - antwerpskiego poliptyku "Ukrzyżowanie", który obecnie znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
3 Marie - rzeźby znajdujące się na poliptyku - "ożywają" dzięki specjalnym kostiumom Małgorzaty Wasik i scenografii Cypriana Wieczorkowskiego. Jest to prawykonanie kompozycji Anny Rocławskiej-Musiałczyk, która wykorzystuje teksty ze Starego i Nowego Testamentu, dawne pieśni kościelne oraz współczesną poezję religijną. Nowy kształt brzmieniowy pieśni i suma wszystkich elementów dzieła przemieniają ostatecznie spektakl 3 Marie w misterium.
Pomysłodawcą i wykonawcą 3 Marii jest trójmiejska grupa operowa Les Femmes. Zespołem instrumentalnym dyryguje Piotr Jamioł.
zwiastun:
wykonawcy:
LES FEMMES
www.lesfemmes.pl
Emilia Osowska - Maria - Matka Boża - mezzosopran
Natalia Krajewska-Kitowska - Maria Kleofasowa - sopran
Joanna Sobowiec-Jamioł - Maria Magdalena - sopran
 
Hanna Chylińska - I skrzypce
Aleksandra Kowacz - II skrzypce
Anna Prusińska - altówka
Maria Szagżdowicz - wiolonczela
Mateusz Kot - kontrabas
Kuba Musik - klarnet
Carlos Pena Montoya - harfa
Paweł Nowicki - wibrafon, perkusja
Piotr Jamioł - dyrygent
muzyka: Anna Rocławska-Musiałczyk
pomysł i reżyseria: Les Femmes
kostiumy: Emwudesign Małgorzata Wasik
scenografia: Cyprian Wieczorkowski
światła: Soundfish
video: Bartosz Kołaczkowski
dźwięk: Igor Budaj
grafika: Wiercany Create & Discover Co.
Patronat Honorowy:
Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, Burmistrza Miasta Pruszcz Gdański Janusza Wróbla, 
Senatora RP Ryszarda Świlskiego
Patronat medialny: Pruszczanie.pl, Polskie Centrum Informacji Muzycznej Polmic, Północna Tv, Radio Gdańsk, Radio Niepokalanów, Radio Spin, Magazyn Presto, Gość Niedzielny, Dziennik Bałtycki, Kwartalnik Artystyczno-Literacki Neony,
Organizator: Les Femmes & Stowarzyszenie Przystań na Sztukę
Współorganizator: Miasto Pruszcz Gdański, CKiS w Pruszczu Gdańskim, Parafia Podwyższenia Krzyża Św. w Pruszczu Gdańskim, 
Partner: Fundacja Pruszczanie.pl
 
 
wg Les Femmes
Pomysł na „Trzy Marie” zrodził się w nas kilka lat temu, w czasie pracy nad programem „Sacrum w operze” – repertuarem przeznaczonym do koncertowania w kościołach i innych miejscach kultu religijnego. Podczas licznych odsłon tego programu, przestrzeń sakralna zaczęła być dla nas szczególnie przyjazna i bliska. Otaczające dzieła sztuki mistrzów różnych epok inspirowały nas tak bardzo, że zapragnęłyśmy stać się ich integralną częścią. Tak powstała myśl o spektaklu muzyki sakralnej, w którym ożywają rzeźby i postacie malarskie Świętych Kobiet - bohaterek Pisma Św. Ostateczną wizją i decyzją o rozpoczęciu pracy nad nowym repertuarem stał się przepiękny ołtarz, poliptyk antwerpski "Ukrzyżowanie". Datowany na około 1500 rok, umiejscowiony jest w Muzeum Narodowym w Warszawie, choć pierwotnie pochodził z Kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego w Pruszczu Gdańskim. To arcydzieło sztuki snycerskiej, w swojej centralnej części zawiera trzy wyróżniające się postacie kobiece: Matkę Bożą, Marię Magdalenę i Marię Kleofasową - tytułowe „Trzy Marie”. Jesteśmy przekonane, że Bohaterki czekały na nas 500 lat (!) i ujęły nas swoim pięknem i uniwersalnością przekazu. Te pełne miłości Kobiety podjęły Boże wyzwanie wytrwania przy krzyżu jak i przeżyły pierwszą radość Zmartwychwstania
 
 
 
wg Anny Rocławskiej-Musiałczyk - kompozytorki
Dzieło „Trzy Marie” to forma oratoryjna, cykliczna, wewnętrznie skontrastowana, przeznaczona na różnorodne składy wykonawcze: pieśni solowe, duety, tercety oraz części instrumentalne. Podstawą kompozycji są wybrane teksty Nowego i Starego Testamentu, dawne, zapomniane teksty i pieśni polskie o charakterze sakralnym i ludowym oraz współczesna poezja pasyjna. Wspólnym mianownikiem utworu jest tematyka maryjna, skupiająca się na historii trzech Marii – postaci z Pisma Św. Nowego Testamentu, znanych przede wszystkim ze sceny ukrzyżowania Jezusa Chrystusa. Maria – Matka Chrystusa, Maria Magdalena oraz Maria – żona Kleofasa, znane jako owe „Trzy Marie” stanowią podstawę rodzaju libretta. O ile w historii literatury muzycznej dość często spotykane są kompozycje zawierające teksty antyfon czy responsoriów maryjnych tj. Stabat Mater, Salve Regina czy Magnificat, „Trzy Marie” stanowią nowatorskie podejście zarówno pod kątem formalnym, wykonawczym, a także w zakresie doboru samego tekstu. Trudno bowiem znaleźć utwór, który w podobny sposób podchodziłby do muzycznego ujęcia tej tematyki. Dzieło „Trzy Marie” w sposób integralny i nieprzypadkowy łączy tradycję (teksty i pieśni dawne, ludowe) z nowoczesnością (odpowiedni język kompozytorski: harmonika, aspekt brzmieniowy, współczesne środki techniki kompozytorskiej); sacrum (pieśni i teksty religijne) z profanum (teksty ludowe). Aparat wykonawczy złożony jest z instrumentów: kwartet smyczkowy, harfa, instrumenty perkusyjne oraz klarnet. Ich wewnętrzne zróżnicowanie ma na celu pogłębienie struktury sonorystycznej utworu. Natomiast, połączenie warstwy instrumentalnej ze śpiewem solowym stanowi ciekawy i niekonwencjonalny przykład współczesnego utworu muzycznego, który wzbogacony poprzez odpowiednią scenografię oraz grę aktorską staje się atrakcyjnym punktem oferty koncertowej. Uniwersalność tematyki „Trzech Marii” daje możliwość wykonywania utworu nie tylko w okresie Wielkiego Postu, ale podczas całego roku kalendarzowego.
Na kanale YT Les Femmes Opera będzie można śledzić transmisję na żywo. 
info/foto: Les Femmes