05:04
20 kwiecień 2024
sobota

Północna.tv

Ty też masz swój głos!

„ Zaczyniania Teatralne. Peron -1”

Zamieszczono dnia śr., 2014-07-30 23:50

Teatr Gdynia Główna zaprasza na pokaz trzech spektakli podsumowujących projekt

„ Zaczyniania Teatralne. Peron -1”.  

3 x Mewa

Antoniego Czechowa

8 sierpnia godz. 19

Wstęp bezpłatny na podstawie wejściówek.

Dwudziestu trzech uczestników, czternaście dni, trzy reżyserki, trzy spektakle, jeden dramat – Mewa Czechowa.

Zaczyniania Teatralne. Peron -1 to projekt, w którym uczestnicy podczas Zajęć Mistrzowskich pracują nad spektaklami w oparciu o „Mewę” Czechowa. Przez dwa tygodnie intensywnych zajęć trzy grupy „zaczynią” dwa spektakle dramatyczne  i jeden taneczny. Trio reżyserskie tworzą charyzmatyczne kobiety – Ewa Ignaczak (Polska), Loreta Vaskova (Litwa),  Anna Johansson (Szwecja).

W ramach projektu odbywają się codzienne pokazy "work-in-progress" oraz wspólne dyskusje na temat dotychczasowych postępów w pracy każdej z grup. Całość zwieńczą trzy pokazy premierowe dla trójmiejskiej publiczności w Teatrze Gdynia Główna. 

 

Spektakle:

 

SKRIK

 

Reżyseria:  Anna Johansson

Obsada: Żyvile Beniusyte, Baha Ciach, Karolina Gaffke, Julianna Graczyk, Przemysław Jurewicz, Iwona Konecka, Beata Kulgajuk, Joanna Niewiadomska, Migle Paraniauskaite, Lech Piszczatowski,  Marta Pylińska

Zajęcia Mistrzowskie Anny Johansson opierają się na improwizacji, w której punktem wyjścia jest „uchwyć, co widzisz” – kiedy otwierasz oczy, przestrzeń inspiruje Cię wystarczająco do ruchu. Chodzi tu również o stworzenie przestrzeni, w której ruch może się wydarzyć. Anna uczy techniki release, partnerowania i kontakt improwizacji.

 

Reżyserka o spektaklu:

Tym, co czyni ten konkretny projekt tak interesującym, jest to, że praca będzie się wywodzić ze znanego tekstu, z którego zaczerpniemy wiedzę o postaciach. Zatem tekst stanie się elementem kluczowym w stworzeniu ruchu – chcę żebyśmy poznali postaci dramatu i dotarli do źródła relacji między nimi. Po czym przetransformujemy te źródła w fizyczność.

 NINA

 

Reżyseria: Loreta Vaskova

Obsada:  Marta Cwujdzyńska, Agata Grzymała, Wojciech Jaworski, Anna Kwaśniewska- Komorowska, Adrianna Lisiewska, Anna Siek

 

Reżyserka o spektaklu:

Pomysł na ten spektakl zrodził się po tym, jak zadałam sobie pytanie, która postać w „Mewie” Czechowa jest mi najbliższa. Poza tym odkąd powstał tekst dramatu, postaci Niny i Trieplewa stały się wymarzonymi rolami młodych aktorów. Więc jednym z zadań jest spełnienie tych marzeń. Spektakl „Nina” opowie o dwojgu młodych ludzi –  pisarzu i aktorce, którzy odkryją, iż ich prawdziwa kreatywność ukryta jest w ich młodości. W ośmiu scenach spektakl pokaże wczesne lata młodości pełne frustracji. Użyte zostaną sceny duetów Niny i Trieplewa, skonfrontowane ze scenami w których inne postaci mówią o wydarzeniach w życiu pary. Taki zabieg uczyni spektakl bardziej współczesnym i umożliwi odnalezienie odpowiedzi na pytanie czym jest kreatywność.

DZIWNA SZTUKA

Reżyseria: Ewa Ignaczak

Asystent reżysera: Alessandra Cali

Obsada: Ida Bocian, Malina Chojecka, Patrycja Golec, Agata Mieniuk, Małgorzata Polakowska, Luba Zarembińska

 

Zajęcia mistrzowskie Ewy Ignaczak bazują na wypracowaniu wspólnego języka z grupą. Po precyzyjnym zapoznaniu się z tekstem zaadaptowanego scenariusza, wnikliwa i twórcza praca sceniczna zaowocuje powstaniem spektaklu. Reżyser traktuje aktora jako równoważnego twórcę dzieła. Dzięki wnikliwej obserwacji wykorzystuje jego potencjał indywidualny w tworzeniu dzieła.

Reżyserka o spektaklu:

 

Pierwsza moja myśl była skoncentrowana na parze Niny i Trieplewa oraz zależności matka- syn. Po rozmowach z aktorami, przemyśleniach dotyczących przestrzeni oraz samego Czechowa doszłam do wniosku, że chciałabym opowiedzieć historie o braku. Czyli o kondycji ludzkiej, kondycji wpisanej w samotność, w indywidualny byt, brak rozwoju. Nie opowiadam o konkretnej parze, ale raczej o idei, czy jej braku , którymi ludzie są opętani.

 

Informacje o reżyserach:

Anna Johansson – Szwecja

Tancerka tańca współczesnego, ukończyła SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) w Austrii. Od ukończenia szkoły w 2009 pracuje jako freelancerka na południu Szwecji. Jej najważniejszym działaniem jest praca w grupie tańca współczesnego Pinamackorna, w ramach której tworzy spektakle site-specific, grupa w swoje działania angażuje tancerzy, muzyków i choreografów. Swoją metodę opisują jako używanie narzędzi teatralnych w niehierarchiczny sposób. Pinamackorna dąży do wzajemnej konfrontacji ekspresji artystycznej różnych twórców. To doświadczenie Anna wnosi do pracy w KLO Productions – grupie tańca współczesnego kierowanej przez Annę Johansson i Rebekę Yates.

 

Loreta Vaskova – Litwa

 

Litewska reżyser teatralna. Działalność Lorety obejmuje reżyserię przedstawień teatralnych, oper oraz edukację. Absolwentka reżyserii na Uniwersytecie Kłajpedzkim oraz Moskiewskiej Akademii Sztuki Teatralnej (MChAT). Wykłada biomechanikę na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. W roku 2010 otrzymała nagrodę Litewskiego Ministerstwa Kultury za debiut teatralny, a w 2011 była nominowana do Litewskiej nagrody „Złoty Krzyż Sceny”.

 

Ewa Ignaczak – Polska

 

Reżyserka teatralna, scenarzystka, animatorka kultury, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Założycielka Sceny Teatralnej Żak w Gdańsku, Sceny na Piętrze w Elblągu oraz Teatru Stajnia Pegaza, z którym zrealizowała ponad 40 premier. W 2003 roku założyła Sopocką Scenę Off de BICZ. Pomysłodawczyni i organizatorka licznych projektów teatralnych, polskich jak i zagranicznych. Laureatka wielu festiwali w kraju i zagranicą. Dyrektor artystyczna i współzałożycielka Teatru Gdynia Główna.

Wstęp na przedstawienia jest bezpłatny, na podstawie wejściówek. Z racji ograniczonej ilości miejsc, wymagana jest wcześniejsza rezerwacja.

Rezerwacja:

tel. 58 351 15 12

kom. 600 306 634; 600 306 632

teatr@teatrgdyniaglowna.pl

Teatr Gdynia Główna

Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,

Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)

www.teatrgdyniaglowna.pl

www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna