15:04
18 kwiecień 2024
czwartek

Północna.tv

Ty też masz swój głos!

Miesiąc z Teatrem Narodowym z Warszawy w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Zamieszczono dnia śr., 2014-10-29 18:55

Listopad w nowo otwartym Gdańskim Teatrze Szekspirowskim wypełnią spektakle Teatru Narodowego z Warszawy. Dyrektor Jan Englert wraz z zespołem przywiezie do Gdańska cztery swoje znakomite produkcje. Będzie Fredro, Gombrowicz i Mrożek, a także Tennessee Williams i Hanoch Levin.


Miesiąc z teatrem Narodowym rozpoczyna kolejny cykl programu GTS – Teatry Polskie. „Śluby panieńskie” Aleksandra Fredry w reżyserii Jana Englerta pozwolą świeżym okiem spojrzeć na klasykę. Zobaczymy starcie pisarskich osobowości, Sławomira Mrożka i Witolda Gombrowicza, w „Dowodzie na istnienie drugiego” Macieja Wojtyszki. Przedstawimy ostry w wyrazie dramat rodzinnego zakłamania, czyli „Kotkę na gorącym blaszanym dachu” Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza. Wspaniałym finałem miesiąca z Teatrem Narodowym będzie zaś „Udręka życia” Hanocha Levina w scenicznej interpretacji Jana Englerta – tragikomiczna, gorzka i śmieszna opowieść o małżeńskich relacjach – ze znakomitymi kreacjami Janusza Gajosa
i Anny Seniuk.


Kalendarium przedstawień:
8 i 9 listopada             Śluby panieńskie w reżyserii Jana Englerta
11 i 12 listopada         Dowód na istnienie drugiego w reżyserii Macieja Wojtyszki
20 i 21 listopada         Kotka na gorącym blaszanym dachu w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza
29 i 30 listopada         Udręka życia w reżyserii Jana Englerta
Bilety dostępne są w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, ul. Bogusławskiego 1,
czynne codziennie od 14:00 do 19:00


Rezerwacje: w godzinach otwarcia kas pod tel.: 58 351 01 01 lub e-mailem: bow@teatrszekspirowski.pl
Bilety online: www.bilety.teatrszekspirowski.pl


Aleksander Fredro Śluby panieńskie
w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim: 08.11 godz. 19:00 i 09.11 godz. 17:00
 Patrycja Soliman (Aniela), Marcin Hycnar (Gustaw); fot. Stefan Okołowicz

reżyseria: Jan Englert
scenografia: Barbara Hanicka
muzyka: Leszek Możdżer
światło: Mirosław Poznański

Występują: Katarzyna Gniewkowska (Pani Dobrójska), Patrycja Soliman (Aniela), Kamilla Baar (Klara), Jan Englert (Radost), Marcin Hycnar (Gustaw), Grzegorz Małecki (Albin), Czesław Lasota (gościnnie; Jan), Dorota Rubin

Młodzi szaleją, starzy przywołują wspomnienia. Międzypokoleniowe rozmowy toczą się wytrawnym Fredrowskim wierszem. Jan Englert spogląda na klasykę ożywczym okiem. Scenografia Barbary Hanickiej łączy sielski krajobraz z nowoczesnością, muzyka Leszka Możdżera nadaje im refleksyjność. A tymczasem życie tętni wraz z rytmem i melodią wiersza. Kobiety się buntują, mężczyźni zaczynają podchody. Młodym sekundują dojrzali, z nostalgią wracając do swoich niespełnionych namiętności. Toczą się miłosne gry, wciągające i dwuznaczne.


Maciej Wojtyszko Dowód na istnienie drugiego
w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim: 11.11 godz. 19:00 i 12.11 godz. 19:00
 Jan Englert (Witold Gombrowicz), Kamilla Baar (Rita Labrosse); fot. Andrzej Wencel

reżyseria: Maciej Wojtyszko
scenografia: Paweł Dobrzycki
muzyka: Piotr Moss
reżyseria światła: Grzegorz Kędzierski

Występują: Monika Dryl (Maria Paczowska), Patrycja Soliman (Mara Obremba), Kamilla Baar (Rita Labrosse), Grzegorz Kwiecień (Bohdan Paczowski), Marcin Przybylski (Kazimierz Głaz), Jan Englert (Witold Gombrowicz), Cezary Kosiński (gościnnie; Sławomir Mrożek)

Co jest do powiedzenia, a co do przemilczenia między pisarzami? Maciej Wojtyszko zderza Witolda Gombrowicza ze Sławomirem Mrożkiem. To grozi eksplozją. Gombrowicza gra Jan Englert, Mrożka Cezary Kosiński. Kreślą portrety artystów, z których jeden prowokuje swoją ciągłą grą, a drugi – wycofaniem i milczeniem. Z dziejów rzeczywistych spotkań dwóch pisarzy w latach 1965 i 1966 Wojtyszko układa opowieść o zmaganiach z polskością. Dzięki niej lepiej uświadamiamy sobie, skąd przyszliśmy i co nas ukształtowało.

Tennessee Williams Kotka na gorącym blaszanym dachu
w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim: 20.11 godz. 19:00 i 21.11 godz. 19:00
 Edyta Olszówka (Margaret); fot. Robert Jaworski

przekład: Jacek Poniedziałek
reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz
scenografia: Boris Kudlička
kostiumy: Dorota Roqueplo
muzyka: Leszek Możdżer
reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski

Występują: Edyta Olszówka (Margaret), Grzegorz Małecki (Brick), Beata Ścibakówna (Mae, zwana Panią Siostrą), Ewa Wiśniewska (Duża Mama), Janusz Gajos (Duży Tata), Marcin Przybylski (Ksiądz Tooker), Oskar Hamerski (Gooper, zwany Dużym Bratem), Mirosław Konarowski (Doktor Baugh)

Wyraziste postaci, psychologiczne komplikacje. Bezwzględna walka o pieniądze. Dramat rodzinnego zakłamania w nowym mocnym przekładzie Jacka Poniedziałka. Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa. Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

Hanoch Levin Udręka życia
w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim: 29.11 godz. 19:00 i 30.11 godz. 17:00
 
Anna Seniuk (Lewiwa), Janusz Gajos (Jona Popoch); fot. Robert Jaworski
przekład: Agnieszka Olek
reżyseria: Jan Englert
scenografia: Barbara Hanicka
muzyka: Stanisław Radwan
światło: Wojciech Puś
animacja artystyczna: Michał Jankowski

Występują: Janusz Gajos (Jona Popoch), Anna Seniuk (Lewiwa), Włodzimierz Press (gościnnie; Gunkel, znajomy)

Rzecz jasna, kłócą się. W kosmosie wspólnego małżeńskiego istnienia – Anna Seniuk jako Lewiwa i Janusz Gajos jako Jona. Są godnymi siebie przeciwnikami. Mają kilkadziesiąt lat praktyki, wiedzą, że wiele można powiedzieć i wiele wybaczyć. W tragikomedii Hanocha Levina o zmęczonych sobą małżonkach jest miejsce na przywiązanie, rozczarowania, wyrzuty, żal do życia, które mija i wściekłość, że jest się starym. W samotności byłby spokój. Ale naprawdę ma się tylko siebie nawzajem.